Топ Видеото

ГОРЕЩА ВЕРСИЯ: Премиерският стол на Росен Желязков - отплата за концесията на летище София?!

ГОРЕЩА ВЕРСИЯ: Премиерският стол на Росен Желязков - отплата за концесията на летище София?!

Дрон нахлу необезпокояван над пистата за излитане и кацане на летище София. Трафикът бе поставен в риск, а се оказа, че аеропортът ни няма никакви анти-дрон системи.

Има ли учудени?

Това е пореден печален епизод от сагата с престъпно похарченото от властта софийско летище, отдадено на концесия на "Соф кънект" за 35 години.

Повтарям - на чуждата "Соф кънект", а не на националния превозвач "България еър", както повелява добрата практика в повечето бели държави. 

Сега по терминалите са развети рекламни билбордове и байраци на "Търкиш еърлайнс" - чудиш се къде си попаднал, откъде и закъде летиш, губиш представа за време и място...

Дали някой би могъл да ми изпрати снимка на българско знаме някъде из летището?!

Това, разбира се, е бял кахър. Проблемът е, че когато казваме "чужд" концесионер, трябва да имаме едно наум. 

Чужд, чужд, колко да е чужд, когато отзад наднича сянката на олигарха Кирил Домусчиев в съдружие с едни традиционно ангажирани в подобни сделки момчета?! Под "ангажирани" имам предвид "комисионерстващи". 

Служебният министър на транспорта Христо Алексиев обявява официално през 2021 г., че Домусчиев държи 20% от концесията. Потвърждават и от партия "Да, България".

Христо Алексиев казва и друго - "договорът НЕ СЕ ИЗПЪЛНЯВА".

Е, това може да го види с очите си всеки пътник. Близо пет години след старта на концесията ситуацията на аеропорта е повече от мизерна, но цените са космически, като за космодрум. Инвестиции ОЧЕВАДНО не се правят - нито в интериор или екстериор, нито в подобрение на услугите. 

На софийското летище се продава вероятно най-скъпата минерална вода в света и може да ползваш със сигурност най-мръсните тоалетни. Единственият "ъпгрейд" е някаква странна "зона за прегръдки" пред входовете и изходите на Терминал 2, в която ти чарджат колата, ако се забавиш повече от десетина минути. Тоест, рекетът, брандиран романтично, продължава по всички направления.

Концесионерът "Соф Кънект" дължи концесионни такси в размер на над 79 млн. евро (над 154.8 млн. лв.) само за първите три години от 35-годишната концесия, обявява преди няколко месеца служебният транспортен министър Георги Гвоздейков. Сумите обаче ще бъдат плащани на две равни вноски едва в периода 2046 - 2048 година?!

Тоест, след 20 години, тъй като малко след старта на концесията отиващото си правителство на Бойко Борисов през пролетта на 2021 г. гласува 10-годишно отлагане на концесионните такси заради пандемията и намаления пътникопоток. Тогава транспортен министър е...сегашният премиер Росен Желязков, който е на мнение, че изменението няма да ощети държавата, въпреки че става дума за стотици милиони и потенциалните лихви от тях.

Служебният Гвоздейков си позволява еретичната мисъл, че решението за отлагане на вноските може да бъде преразгледано - пътникопотокът вече е завишен двойно, а държавата търпи загуби. Нищо подобно не се случва, Гвоздейков е махнат - момчетата с интереси от концесията са всевластни, те са истинските кукловоди на сегашното българско правителстно, доминирано от ГЕРБ.

И тук стигаме до одиозната фигура на марионетния министър-председател Росен Желязков.

Наскоро попитах приятел, висш активист в ГЕРБ - "Защо избраха точно Росен Желязков, с какво им е по-важен, имат под ръка толкова послушковци?"

"Ооо, забравяш кой даде концесията на летището на Домусчиев. Оттогава Влади го заобича. Някои услуги ще се отплащат вечно!"

И тогава се замислих - да, бе, мама му стара, верно само това може да бъде причината. Сламеният човек, като транспортен министър, първо е прецакал "България еър" за сметка на "чужденците", а после е отложил плащането на вноските едва за последното десетилетие на концесията!

Не мога да го докажа, разбира се, само че съмненията и лошият вкус остават. Пък и като знам с какви хора си имаме работа, едва ли трябват много доказателства - то е въпрос на манталитет. 

Сумарно, от едната страна имаме скрит български собственик, ползващ марката и прикритието на международна компания. От другата страна имаме серия от политически решения на правителството на Бойко Борисов, облагодетелстващи този скрит собственик и ощетяващи бюджета.

От трета страна имаме притиснат до стената национален авиопревозвач, който в резултат на неспечелената концесия намалява драстично полетите си, а от това печелят лоукостърите "Райън еър" и "Уиз" (които общо-взето единствени оперират на летище София).

От четвърта страна имаме кариерно издигнал се в резултат на евентуалната далавера транспортен министър - Росен Желязков вече е премиер на България. 

От пета страна имаме отказ на кабинета "Желязков" да върне концесионните такси в разумни времеви граници, което би облагодетелствало данъкоплатците.

От шеста страна иде реч не за обикновено провинциално предприятие, а за стратегически обект на националната сигурност.

Как се нарича всичко това? Корупция? Мафиотска подялба на българската икономика? Дали не е огледално на сделките за БТВ и Нова телевизия?

Въпросите са риторични. Така че не се чудете защо неидентифицирани дронове хвърчат на воля над летището ни - там всичко е такова, пълно с неизвестност и опасности. 

Присъединете се към нашия канал в Телеграм за още актуални новини!

Следвайте ни в Twitter за още новини и актуализации!