Какво се случва в Народния театър? Само скандалът с "Оръжията и човекът" ли е притеснителен? Има ли "черна финансова дупка"? Има ли аналогии със схемите "Смолян" и "Разград"?
Тук публикувам експертна оценка на известен финансист във основа на публичните финансови отчети на театъра от началото на 2024 г.
Припомням, че от седмици настоявам да получа информация по ЗДОИ за разходите за спектакъла на Малкович, както и за неговия хонорар. Получих отказ и от министерство на културата, и от директора на Народния театър. Явно това е особено опасна за държавата тайна.
При преглед на месечните финансови отчети на Народния театър "Иван Вазов" за периода 01. 01. 2024 - 31. 08. 2024 няколко полета бележат притеснителни темпове на растеж:
При почти константен брой заети лица - 350, разходите за възнаграждения, без тези за осигурителни вноски, търпят ежемесечни прогресивни скокове с между 50% и 100%.
В числово изражение по месеци - януари 823 323лв.; февруари 1 670 540 лв.; март 2 520 306 лв.; април 3 419 010 лв.; май 4 323 811'; юни 5 219 134 лв.; юли 7 021 492 лв.; август 7 876 858 лв.
Освен относително постоянния брой заети лица и стабилизирането на инфлацията на средномесечни нива от ~3%, няма икономическо или социално основание за този темп на разходите за персонал.
Нека да приемем за базови разходите за февруари и ги приложим като стандартно месечни за целия период с обяснението, че тези за януари не са компенсирали нарастването на „цената на живота” през последните години.
Общите разходи за периода (без тези за осигуровки) възлизат на 32 874 471 лв. Ако от тази цифра извадим февруарските разходи в осмократен размер (13 36 4320 лв.) „неоправданите, непланирани разходи" възлизат на 19 510 151 лв.
Забележка: При използването на февруари за базов средното възнаграждение на служител без неговия персонален принос към осигурителната система възлиза на 4773 лв., или нетно възнаграждение от около 4200лв./месец. Съвсем ясно е, че не всеки получава такова възнаграждение, но сумата е достатъчно висока, за да оправдае бонуси и хонорари на гостуващи актьори и режисьори.
Друг неоправдано висок темп на нарастване на разходите е този при „Разходите за издръжка - нефинасови позиции". Тук се класират разходите за командировки в страната и чужбина, горива и режийни. Месечния темп на растеж е ~ 25%, но отново прогресивен - януари 513 781 лв.; февруари 731 993 лв.; март 998 255 лв.; април 1 276 150 лв.; май 1 644 835; юни 1 944 600 лв.; - юли 2 536 699 лв.; август 2 878 088 лв.
Нека тук вземем януари като базов - общите разходи за периода възлизат реално на 12 524 401 лв., от тях вадим осмократните за януари (4 110 248 лв.) и „неоправданите, непланирани разходи" възлизат на 8 414 153лв.
Общо за двете обобщени пера СВРЪХРАЗХОДИТЕ възлизат на 27 924 304 лв. за 8 месеца, или по 3 490 538 лв. ВСЕКИ МЕСЕЦ.
Приходната част възлиза за същия 8-месечен период на 9 316 259 лв. или 1 164 532 лв. средно на месец.
Народен театър „Иван Вазов" е със статут на културен институт към Министерството на културата на Република България и като такъв получава „специална субсидия" от принципала си. От отчетите е видно, че тези трансфери на бюджетни средства покриват огромните дупки, сьздадени от икономически необяснимите темпове на ръст на разходната част.
Крайно наложително е назначаването на външна одитна комисия, както в Народен Театър „Иван Вазов", така и в принципала му - Министерство на културата в рамките на един месец.